تحلیل مِی و شادی از دیدگاه خیام
در این مقاله کوشش شده است، تجلی اندیشه شادی و مِی را در رباعیات حکیم فیلسوف، ریاضیدان، منجم و شاعر ایرانی غیاث الدین ابوالفتح عمر بن ابراهیم خیام نیشابوری معروف به خیام را مورد ردیابی و تحلیل قرار دهیم |
![]() |
دسته بندی | تاریخ و ادبیات |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 50 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 29 |
تحلیل می و شادی از دیدگاه خیام
« درآمد »
شادی
و شاد بودن از دیرباز در وجود همه انسانها از اصلی ترین رموز زندگی بوده
است ولی در هر دوره ای بنابر شرایط، ماهیت آن تغییر کرده و گاهاً بدلیل
شرایط سیاسی و اجتماعی، تاثیرگذاری خود را از دست داده است. گاه حاکمیت
مطلق تاریک اندیشی حکومت ها و گاه نادانایی مردمان سبب سلب این نعمت بزرگ
شده است. سخنان ارزشمند بزرگوار در این خصوص به روشنی روایتگر این موضوع
مهم است.
نیچه
می گوید: هر چه بیشتر خود را شاد کنیم، آزردن دیگران و اندیشه های آزار
بودن را بیشتر از یاد می بریم یا شاد بودن بزرگترین انتقامی است که می توان
از زندگی گرفت. یا جواهر نعل نهرو می گوید: ما باید بکوشیم تا سراسر جهان
به گونه ای درآید که بتوان در آن شادمان تر و خوشبخت تر زندگی کرد.
در
میان اندیشمندان تراز اول ایران زمین بزرگان بسیاری را می توان یافت که در
باب مِی و شادی سخن به تفسیر گفته اند ولی بدون شک هیچ کدام از شعرای
پارسی گو به اندازة خیام در اشعارش به مِی و شادی نپرداخته است. حال اینکه
در اشعار دیگر شعرای ایرانی نیز مِی و شادی جایگاه خاصی دارد و تفاسیر
متعددی در این خصوص وجود دارد، شاید کمتر کتابی در دنیا مانند مجموعه
رباعیات خیام تحسین شده، مردود و منفور بوده، تخریب شده، بهتان خورده،
محکوم گردیده، حلاجی شده، شهرت عمومی و دنیاگیری پیدا کرده و بالاخره
ناشناس مانده است. حال اگر همه کتابهایی را که راجع به خیام و رباعیاتش
نوشته شده جمع آوری شوند تشکیل کتابخانه ای بزرگ را می دهد.
در
این مقاله کوشش شده است، تجلی اندیشه شادی و مِی را در رباعیات حکیم
فیلسوف، ریاضیدان، منجم و شاعر ایرانی غیاث الدین ابوالفتح عمر بن ابراهیم
خیام نیشابوری معروف به خیام را مورد ردیابی و تحلیل قرار دهیم.
« شاخص های شادی »
این شاخص ها را می توان در 5 گروه دسته بندی کرد.
1- شاخصهای شادی در زندگی
2- شاخصهای شادی از دیدگاه بزرگان
3- شاخصهای شادی از دیدگاه غرب
4- شاخصهای شادی در زندگی از دیدگاه قرآن
5- شاخصهای مِی از دیدگاه عام و خاص